Friday, December 31, 2010

last post for 2010

assalamualaikum reader(s) ..

pejam celik dah nak habis lembaran 2010 .. banyak memori manis & pahit yang kita semua lalui sepanjang tahun neyh kann .. oke laa .. yang berlalu , biarkan belalu .. yang baik tu biarlah kita jadikan teladan & yang buruk tu biarlah kita jadikan sempadan --> eyh ! betul ke ? ta pasti la , cam tonggang langgang je susunan perkataan .. ta pe , second choice , amik pepatah yang tok nenek aku selalu sebut , buang yang keruh ambil yang jernih ...  so , malam new year neyh , marilah kita warga Malaysia menanam azam dan tekad baru untuk menjadi yang lebih baik daripada sebelum neyh ! -----> buat gaya MB berucap .. HAHA ..

oke la .. last entry biarlah yang berguna sikit kann .. hari neyh aku nak share nan semua " How to Improve Your English " .. tapi , neyh cara aku laa .. kalau korang dah de cara sendiri , its oke , teruskan je nan cara korang tuu .. oke , layan pic neyh dulu taw ..





haa .. newspaper .. The Star , Thursday 30 December 2010 ..


laa .. pe kene mgena newspaper nan BI ? haeshhhh ! banyak kene mengenanya .. tapi untuk dapat kene mengena tu , make sure la beli paper BI .. beli utusan , metro ke pape bagai , mane mau de kene mengena .. beli la TS , NST pun boleh jugak ..

banyak kebaikannya baca paper BI .. ramai orang tak suka sebab tak faham .. neyh la yang orang melayu terlepas pandang .. melalui pembacaan BI , kita boleh tambah vocabs kita , betulkan grammar kita .. aku bukan lah pandai BI pun kann .. kalau korang perhati betul - betul , de words yang aku underline .. 2 warna .. 

biru : word yang aku tak paham .. senanglah nanti nak refer dalam dictionary ..
oren : word yang aku rasa aku suka dan sesuai digunakan dalam perbualan / essay etc ..

haa .. ni lah cara aku improve BI aku .. dari segi grammar lak , aku still rujuk grammar guides budak - budak form3 punya tuu .. aku tak pernah dapat A+ , mahupun A dalam bi aku .. paling gagah pun A- & B+ ... jadi aku rasa cara neyh sesuai untuk aku betulkan kesalahan aku .. tak perlu lah sampai beli hari - hari kann .. kalau paper harian , aku pun layan paper BM .. seminggu sekali dah laa .. aku nak study seluruh pelosok The Star tuu pun makan 2 - 3 hari ...

tu je lah cara aku belajar BI .. another way is thru communications .. kene try sembang nan org laen in english la kann .. mula - mula mmg la susah . at da first time , dgn teacher aku pun aku lanyak broken English .. pe de hal .. tapi bila kita taw mane salah , kita betulkan , InsyaAllah , public speaking kita pun manthop ! mane - mane yang mampu , nak amik tuition / english class lagi bagus .. tapi tak semua org bernasib baik macam kaw kann .. this is da cheapest way guys .. grab it .. no regret ~ selagi kita rajin berusaha , selagi ada cara yang baik dan boleh mendorong kita ke arah kebaikan , WE MUST KEEP TRYING :)

Oke laahh .. dah banyak sanagt aku membebel neyh , hopefully , cara aku neyh berkesan la kat korang .. English tak susah sebenarnya .. kita cume perlu bold perkataan RAJIN dalam diri kita .. nothing is  impossible guys !

2 comments:

ChuyRy™ said...

huyoo..rajin..nak buat jugak la..hu3

..: Cik Qila :.. said...

menyampah .. kaw perli aku la tuu .. sentap neyh ! HAHA