Wednesday, January 26, 2011

falsafah kejayaan 1

assalamualaikum reader(s)

teringat 1 masa dulu .. time tu aku nak UPSR .. bgi dak skola rendah , kira exm paling penting la kann .. di sebabbkan pelbagai jenis pressure yg diberikan oleh masyarakat sekeliling , aku selalu rase down gler .. u know , i was like " aku tak boleh buat la , bukan aku neyh , kenapa aku .. etc etc ..! " mind set aku dah tertempek memo besar gabak perkataan TAK BOLEH .. mula la aku tak nak bwt homework , ta amik port dalam discussions , macam - macam lagi la .. in a simple word , aku macam hopeless .. sumpah , teruk giler perasaan tuu .. automatically , aku pn jadi teruk .! haaa .. hebat kan perangai dak qila neyh ??

oke , lepas parents aku berbulu tengok perangai aku macam tu , mereka amik inisiatif belikan aku buku " prinsip dan falsafah kejayaan " by DR . Shukri Abdullah .. mula - mula aku tak minat .. tp , lama - kelamaan , content dye macam built my self confidence taw .. gwa cakap betul derr .. sampai sekarang kalau aku down , benda tu la aku hadap .. dah lunyai da pn buku tuu .. segan aku nak snap tempek kat blog neyh haa ~ 

oleh itu , aku rase terpanggil untuk share beberapa falsafah yang simple dan berkesan bagi sesape yang menghayatinya .. kalau lu baca nak tak nak je , penghayatan = 0 , u got nothing dude .!

IF IT'S TO BE
IT'S UP TO ME

kita yang menentukan nasib dan masa depan kita sendiri . sama ada kita akan berjaya atau sebaliknya ditentukan oleh sikap dan tindakan kita sendiri selain daripada ketentuan yang Maha Kuasa . orang lain boleh membantu dan itu saje yang mereka dapat lakukan . lebih daripada itu , kita sendirilah yang perlu berusaha ..

 ingat .! orang lain boleh menyediakan kemudahan yang diperlukan , memberi teguran dan nasihat . masyarakat sekeliling kita boleh memberi dorongan dan kata - kata perangsang agar kita berjaya .. namun , kita jugalah yang masih perlu berusaha bersungguh - sungguh utk mencapai kejayaan yang diimpikan ..

so , ingat , if it's to be , it's up to me .! 

No comments: