Saturday, January 8, 2011

apa itu SAHABAT SEMPURNA

Assalamualaikum semua .!

KAWAN BAIK .. semua orang ada kawan baik kan .. bagi aku tak lengkap hidup seseorang tu tanpa kawan .. tapi kalau still ada yang boleh survive tanpa kawan disisi , tu aku tak taw pulak .. dalam dunia teknologi yang sangatlah mencabar neyh , ada bermacam jenis kawan .. dan kita kena pilih kawan yang terbaik .. jangan sesekali salah pilih kawan .. macam kita p pekan la kann .. nak beli lauk untuk lunch .. kalau kita dah taw kita ada alergi dgn seafood , ta kan kita nak pilih makanan macam ketam , udang etc .. tak bijak namanya tu .

oke , enaff then .. kategori spesies kawan yang boleh kita kaji kat dunia neyh banyak .. antaranya kawan suka – suki , kawan suka – duka , kawan makan kawan , kawan lepak - lepak, kawan sembang - sembang dan beberapa spesies lagi yang aku pernah jumpa .. kalau mereka semua neyh jenis yang positif , boleh tegur kesalahan kita , bagi nasihat yang berguna , aman damai bumi Malaysia .. tapi spesies macam neyh dah susah nak jumpa .. populasi diorang semakin berkurangan .. but then , jenis kawan yang kaki pelingkup pulak , bilangan diorang pulak makin meningkat .. contohnya , A & B kawan punyalah baik , tapi bila A neyh hidup senang , mewah sikit , B mula rase tak selesa , tergugat ..pergi kat C , cakap bukan – bukan pasal A .. dont ever tell me yang orang jenis muka berlapis – lapis neyh tak wujud ..

bagi aku jenis kawan yang mendapat tempat terulung dihati aku adalah kawan yang lama dan sentiasa berkembang .. it doesn't mean that aku banned kawan yang sentiasa ada masa kita suka & duka .. aku respect manusia yang macam neyh .. sanggup tempuh panas , salji , ribut ,taufan , badai dengan sahabat diorang . 10 bintang bersinar aku bagi ! Tapi kawan yang lama dan sentisa berkembang neyh ada keistimewaan diorang yang tersendiri .. oke , let me describe briefly bout this statement ..


*************************************************************************************************************************************


kawan yang lama bukanlah kawan yang korang simpan dalam wardrobe selama beberapa bulan dan biarkan dia berhabuk dan berbau “wangi” .. maksud aku adalah kawan yang telah sekian lama kita beri kepercayaan , namun tak pernah sekalipun dia mengkhianati kepercayaan kita , mempunyai kebolehan yang tersrndiri , dan mengingati kenangan yang telah dilalui bersama – sama waima dah 38 tahun korang berkawan .. hebat kan ! Walaupun jarang berjumpa, jarang berbual, jarang bertegur sapa atas sebab komitmen dalam bidang masing-masing, tak bermaksud ikatan lama itu hilang, masing-masing berkembang dalam style tersendiri, dengan harapan bila kita bertemu lagi, perbualan-perbualan akan menjadi lebih berisi, manthop , menarik dan lebih sempurna .

Sentiasa berkembang pulak aku definisikan perkembangan dari segi akhlak , tingkah – laku , ideologi dan ilmunya .. kalau si dia sentiasa berkembang dari segi berat badan , kita sebagai sahabat , advice la dengan cara yang berkhemah berhemah .. tak pasal – pasal sentap pulak minah tu nanti , terus putus kawan lak kan .. tak macho la macam tu ..

then, the conclusion is , gabungan mantap jenis lama dan sentiasa berkembang secara tak langsung melahirkan seseorang insan yang sentiasa berbincang mnegenai masa depan , membawa kita berfikir tentang impian dan cita – cita dan menyuburkan semangat jitu untuk terus berusaha dalam menghadapi hari yang mendatang serta dijadikan sahabat yang sejati .. Kenangan lama mengikat kita, perkembangan baru membawa kita lebih kehadapan. Semoga sebatian ini dapat membentuk sebuah persahatan yang kukuh dan kekal hingga akhirnya ..


neyh kawan baek aku sejak aku kecik lagi .. jarang sangat jumpa .. sebab tu pic jadi camney .. saje bagi saspen tgk tang mate je kann .. aku janji t tangkap pic berdua nan dia , tempek besau - besau kat sini .. baru romantik :) but then , sampai sekarang kitorang still berkawan baek dan harapnya terus berkekalan .. dye lah sahabat ak yg lama & sentiasa berkembang :)


No comments: