Friday, October 1, 2010

tragedi oktober ! (01102010)

Innalillah .. masa menulis n3 neyh , tangan pn masih menggeletar .. teringat saat melihat kawan sendiri terbujur kaku di tengah jalan .. mendengar ratapan si ayah menggoncang sebujur tubuh anaknya dan memanggil - manggil nama anaknya begitu menyanyat hati .. 


waktu tu , baru balik dari sekolah .. dalam perjalanan pulang  ,banyak kereta yang berhenti .. seperti kesesakan lalu lintas lagaknya .. at first , ingat kan ade road block .. i pun menyeluk poket baju sekolah utk memastikan membawa dompet kerana lesen dan segala pengenalan diri ada dalam tu ..


setelah mencelah keretakereta yang berhenti , baru tau yang tu adalah kemalangan .. i dan seorang kawan i berhenti di tepi jalan utk melihat tragedi tu .. mata i tertumpu pada tubuh yang terbaring di tengah jalan .. lidah kaku ! otak berhenti berfikir ! tak de apaapa dalam otak i masa tu .. KOSONG !!


MasyaAllah .. yang terbaring tu adalah kawan i .. kawan sekolah i .. Ya Allah , cubaan apakah ini ? tiada air mata yang dapat dititiskan .. terkejut ! yang mampu di lakukan hanyalah beristighfar di dalam hati dan melihat keadaan si ayah memanggil - manggil nama anaknya sambil meminta pertolongan untuk membawa anaknya ke hospital .. tampil seorang hamba Allah yang berhati mulia sanggup membawa mangsa menggunakan keretanya .. dan i ? i di tugaskan oleh seorang pakcik untuk membawa beg mangsa pulang ke rumah ..pada mulanya agak keberatan , namun , tetap bersetuju untuk membawanya .. 


i terus bawa beg tu balik ke rumah .. sampai saja depan halaman rumah , i terus memanggil ayah dan menceritakan kejadian tu dengan air mata yang bercucuran ! ayah yang melihat keadaan i yang kelam kabut dan tak tentu arah terus menyuruh i membasuh muka dengan air Yaasin yang memang sedia ada di rumah .. setelah agak tenang , i menceritakan semula perkara yang terjadi kepada ayah .. ayah menyuruh agar berselawat dan mendoakan yang terbaik buat mangsa ..


Balik daripada solat jumaat , ayah memanggil i dan meminta i agar bersabar .. ayah cakap kawan i dah meninggal .. jenazah dah di bawa ke hospital untuk pengesahan kematian .. Ya Allah .. sekali lagi lidah dan otak i berhenti berfungsi .. ayah terus keluar dan membungkus beg dan barangbarang jenazah yang ada dalam raga motorku .. ayah terus keluar selepas itu , mahu memulangkan beg arwah mungkin .. i hanya pandang ayah membut semua tu dengan pandangan kosong ..


kini , i harus sedar dan merelakan pemergian arwah .. kenangan yang tak dapat i lupakan bila melihat kawan sendiri meninggal di depan mata .. perasaan yang sukar di tafsirkan melalui katakata ..




 *klik untuk pembesaran seperti anak gajah


keadaan di waktu itu .. pic neyh i ambil daripada FB seorang hamba Allah yang melalui jalan ini pada masa kejadiaan ini berlaku .. Al Fatihah buat arwah .. semoga rohnya di curi rahmat dan mendapat tempat di sisiNya .. aminnn ~

2 comments:

.bambam. said...

ak pn ade dnga gak budk semasa eksiden depn skuwla td . dak cluz kaw ke ? sbye ? dak tg. kn ?

Mata Kehidupan said...

yela .. ak de kt situ masa tu ..