Tuesday, February 14, 2012

Antara Persahabatan dan Keegoan

Assalamualaikum reader(s)


Semua orang ada sahabat kan. Tak kira berapa ramai jumlahnya. Tapi dalam beribu sahabat kita, ada atau tidak terselit sahabat sejati kat situ.? Mungkin ada, cuma kita yang tak sedar. Lumrah dalam kehidupan, sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula dalam persahabatan.Ye, tak semua sahabat tunjukkan rasa concern, rasa kasih sayang didepan kita. tak semua sahabat akan menangis bersama kita. Tapi pernah tak kita terfikir yang mungkin kita ada ada sahabat yang memberi semangat di saat kita sedih walaupun sebenarnya die tak menangis bersama kita. Sahabat adalah seorang pendengar yang setia, boleh berkongsi apa juga rasa dan tak akan sesekali mengkhianati kita. indahnya persahabatan tu kan.

Tapi aku tak nafikan, bila kita bergaduh, bermasam muka dengan sahabat, segalanya terasa asing. Masing masing mula menjauhkan diri. Masing masing pasang ego yang maha tinggi. Rasa kasih sayang terhadap sahabat terus lenyap dari hati. Tapi pernah tak kita sedar sebenarnya dalam tak bertegur dia masih ambil berat pasal kita melalui teman teman yang lain.? Terbukti, 1 sikap ego boleh melenyapkan 1000 perasaan sayang. sedihnyaaa :(




Mempunyai teman sejati adalah lebih berharga daripada memiliki 10000 teman yang mementingkan diri sendiri. Semua pengalaman yang kita lalui bersama mereka kadang kadang terasa bosan, tak seronok, dan kadang kala... sepi.! Tapi tanpa kita sedari sebenarnya aspek itulah yang mewarnai erti persahabatan kita dan membuat persahabatan mempunyai nilai yang indah. Semua orang nak kan sahabat sejati, tapi tak semua orang akan mendapat sahabat sejati. Tapi ramai yang telah menikmati indahnya persahabatan, namun hancur kerana dikhianati dan diselangi sifat keegoan. Kini aku sedar apa itu persahabatan. Selalunya orang akan cakap sahabat yang sejati akan berada disisi kita bila kita memerlukan dan bila kita senang kita akan kongsi kegembiraan bersama.. Tapi tidak semua yang kita harapkan akan terjadi.. Ada tu sahabat yang kita rapat tapi diam diam dia tidak suka dengan kita. Ada juga kawan yang kita tidak suka akan membantu kita bila kita kesusahan. Semua itu kuasa Allah. Kita hanya berusaha untuk mendapatkan yang terbaik.



Persahabatan,
lebih sukar dari AddMath,
lebih rumit dari Fizik,
lebih susah dari Biologi,
lebih payah dari LK,
TAPI,
persahabatan itu tak sebosan sejarah,
ia penuh dengan Chemistry.
Kerana persahabatan itu sistematik bagaikan
Prinsip Perakaunan.






p/s : Indahnya jika aku punya sahabat yang benar benar sejati :)









No comments: